Select Page

Bogdan Novak, Grajski strah (Cankarjevo tekmovanje 2024/2025, 6. in 7. r.)

Napeto pustolovsko pripoved Bogdana Novaka beremo v povezavi s krovno temo letošnjega tekmovanja SREČA(NJA) V PROSTORU IN ČASU.

Kdo je Bogdan Novak?

VSEBINA

Grajski strah je pustolovska pripoved, v kateri člani taborniškega odreda Rožnik na počitnicah pri Lacijevih starših v Prekmurju doživljajo raznovrstne dogodivščine.
Nekaj zanimivih dogodkov:
  • rabutanje koruze,
  • vožnja z vlakom,
  • DELO NA KMETIJI (KAJ?) – predstavi kmečka opravila
  • vrednote nekoč in danes,
  • prepletanje izročila in sodobnosti
  • kuha gospodarice (KAJ?)
  • smešen/žalosten/grozljiv dogodek

TABORNIŠKE VREDNOTE

Taborniki znanje in spretnosti pridobivajo skozi izkušnje. Imajo svojo prisego in zakone ter živijo v skladu z njimi.
Taborniki so tisti, ki znajo zakuriti ogenj, postaviti šotor, se znajdejo v naravi, pripravljeni so pomagati drugim v stiski … Ob učenju tega pa jim taborniško okolje s svojim načinom dela omogoča, da se razvijajo kot posamezniki in da živijo skladno s taborniškimi vrednotami: angažiranostjo, samostojnostjo, odgovornostjo in solidarnostjo.
Taborništvo je šola za življenje in način življenja. Enkrat tabornik, vedno tabornik.
V nadaljevanju označi člane TABORNIŠKEGA ODREDA ROŽNIK. Pri vsaki osebi napiši njihove lastnosti.

DOGAJALNI KRAJ

Poišči 3 zanimivosti o Prekmurju.

Ali obstaja socialistična sovjetska republika Prekmurje?

DOGAJALNI ČAS

Kako se počitnice razlikujejo od današnjih počitnic?

SPOROČILO

Mladost je vedno polna dogodivščin, nenavadnih idej otrok, ki živijo svojo mladost po svoje, prepleteno z zakoni otroštva (radovedno in igrivo).

KRITERIJI PISANJA RAZLAGALNEGA SPISA

RAZLAGALNI SPIS je pisanje na izbrano temo, izhajamo iz literarnega znanja, ki ga nadgradimo z lastnim razmišljanjem.
KAJ MORAMO UPOŠTEVATI?
  • Treba je razumeti temo, iz katere izhajamo.
  • Besedilo naj bo tridelno.
  • Posredujemo svoja razmišljanja o literarni teoriji in delu, npr.
  • povzemamo dogajanje in ga primerjamo z današnjim,
  • izhajamo iz literarnega znanja in besedil in razvijamo svoj pogled na obravnavan problem,
  • prevrednotimo tisto, kar je bilo že povedano,
  • se vživimo v čas, avtorje in preko njih posredujemo svoje znanje in poglede,
  • besedilo kritično razlagamo: pojasnjujemo učinke besedila na bralca, vrednotimo prepričljivost sporočila in ravnanje oseb.
  • V besedilo se lahko vplete premi govor, prevzemajo se lahko besede, celo cele povedi.
  • Pišemo v 3. ali kateri drugi osebi. Lahko pa se avtor postavi v vlogo kake druge osebe tistega časa ter tako prikazuje dogodke.
  • Jezikovna sredstva naj bodo bogata: okrasni pridevki, primere, dvogovor ali samogovor … Izbira je odvisna od teme in našega namena.
  • Vselej pa je treba upoštevati:
  • glagoli naj bodo pomensko bogati,
  • paziti je treba, da ni ponavljanj,
  • da je besedilo razumljivo,
  • poiskati je treba ustrezne izraze za izražanje čustev, misli, razpoloženj, razmišljanj.
Vrednotenje:
* razumevanje
* uporaba književnega znanja
* prepričljivost osebnega odziva
* zgradba besedila
* jezikovna pravilnost
MOJE MNENJE:
Misliš, da bi starši danes pustili svoje mladostnike na takšno pustolovščino, o katerih lahko beremo v obeh knjigah? Zakaj tako meniš?
Razmišljam o:
  • Napiši svojo zgodbo od 2. poglavja do 14. poglavja (Grajski strah). Ne pozabi vključiti vseh književnih oseb, o katerih si izvedel(a) v 1. poglavju.
  • V čem so počitnice književnih oseb iz Grajskega strahu podobne tvojim počitniškim dogodivščinam oz. v čem se razlikujejo? Kaj je tisto, kar bi vas lahko na počitnicah povezalo oz. bi razdvojilo/odtujilo/razlikovalo? Ponazori s svojim doživetjem oz. primeri.
  • Iz knjige izberi po deset besed, ki jih mladi danes več ne uporabljate, in jih uporabi v pismu svoji babici, ko ji boš pisal/pripovedoval o svojih doživetjih med počitnicami.
  • Prebral(a) si knjigo. Kdo od književnih oseb si zasluži, da bi ga vzel(a) s seboj na naslednje počitnice k babici/na smučanje/na morje/na jadranje/na obisk k prijatelju/prijateljici, ki so ga/jo spoznal/spoznala pri mednarodni izmenjavi učencev v šoli? Seveda napiši, zakaj si se tako odločil(a).
  • Če bi moral(a) od vseh književnih oseb izbrati eno, v katero bi se potem spremenil(a) ti, katera oseba bi to bila? Utemelji.
  • Prebral(a) si knjigo. S katerimi književnimi osebami bi sestavil(a) svoje moštvo za igranje igre lov za skritim zakladom? Katere so tiste njihove značilnosti, ki so te prepričale v odločitev? Napiši, kako bi se razpletala vaša zgodba.
  • Pojasni nam svojo odločitev o tem, kateri dve književni osebi bi danes ti postavil(a) za zgled svoji generaciji. ? Če bi osebi srečal, bi takoj postali dobra prijatelja oz. dobri prijateljici ali bi imel(a) z izborom težave. Zakaj tako meniš?
  • V kateri dogodivščini bi ti sodeloval(a)? Napiši, kakšna bi bila tvoja vloga pri dogodivščini.
  • Pomešaj osebe in napiši pustolovsko povest/detektivko/kriminalno zgodbo.
  • Postavi se v vlogo vodje taborniškega odreda Lacija in napiši, kam bi ti odpeljal(a) svojo skupino tabornikov in kako bi izlet potekal ? Sooči tihotapce pod vodstvom kozjebradca Ernesta Webra s skupino tabornikov in napiši kriminalko oz. zgodbo po svoji izbiri. Razlagalni spis Neverjetne dogodivščine.
  • Lokalni časopis je objavil novico, v kateri sporoča, da je člane taborniškega odreda Rožnik ugrabila tihotapska tolpa. Na pomoč jim pridejo …
  • Taborniki te povabijo s seboj v Prekmurje, kjer jim pomagaš rešiti skrivnost beltinskega gradu. Napiši spis in v njem razmišljaj o junakih povesti, o času, v katerem živijo, in kako se to kaže. Katera oseba je tista, ki prevzema odgovornost za svoje prijatelje in dejanja?
  • Pojasni, kako se skozi delo kaže ljubezen do domovine. Ne pozabi na kratko predstaviti knjige in avtorja.

Orodna vrstica za dostopnost