Select Page

Lojze Krakar, Jesenska

Dragi učenci!
Če bi bila jesen oseba, kako bi izgledala? Kako bi bila oblečena? Kdaj bi prišla k nam na obisk? Bi nam kaj prinesla? Bi se je razveselili? Preberimo si pesem Lojzeta Krakarja, da dobimo še kakšno idejo o Jeseni. 

 

 

Lojze Krakar, Jesenska

Šla je, šla je botra s cajno

čez goro,

šla je in prišla na gmajno

za vasjo,

tjakaj, kjer že dolge čase

stara, trhla češnja rase.

 

Tu se je utaborila

s svojo kramo vred,

skledčk po travi naložila

kakor palčki za obed.

V njih si barve je zmešala,

v roko čopič vzela,

k deblu lestev prislonila,

češnji v veje se povzpela

in začela

vsa vesela

slikati po nji!

Le poglejte čez kak teden,

kaj vse zna!

Tu bo rdeče, tam rumeno

kakor od zlata,

spet drugje sivo in črno,

modro, višnjevo, srebrno,

pozlačeno, posrebreno,

čarovnija čarovnij,

ki jo tale botra stara

s svojim čudnim čiračara

zmeraj znova naredi.

 

A drugače ta jesen je

star čudak in potepuh,

kakor vsak umetnik polna

svojih muh.

Pravzaprav povsod doma je,

vendar nima doma.

Drugim na široko daje

dokler je in kjer kaj je,

sama pa po svetu roma

v mrzlem plašču iz megle.

Takšna gre ta botra stara,

vsako leto mimo,

ko se leto že počasi

stara v zimo.

Kdo ve, kam potem odide –

mi vemo samo,

da ni leta, ko ne pride

nezamudno čez goro.

Pride s culo in obstane,

se razgleda, čopič vzame

in potem vsevprek poslika

v čudnih barvah in oblikah

 – muhasto, kot ji pač kane –

tisto češnjo za vasjo.

Odgovori na vprašanja.

1. O čem pripoveduje pesem?

2. S katero besedo pesnik poimenuje jesen v prvem verzu?

3. V četrti kitici je Jesen poimenovana še s tremi samostalniki. Izpiši jih.

4. Kateri umetniški poklic opravlja botra Jesen v pesmi?

5. V pesmi je prikazano, kako botra Jesen poslika

a) vaške sadovnjake c) gmajno za vasjo

b) celo deželo č) staro češnjo za vasjo

6. Napiši nekaj pridevnikov, s katerimi boš opisal jesen.

7. Kaj pomenijo besede:

cajna _____________                  gmajna __________________

8. Izpiši besede, ki se rimajo:

_______________ – _____________

_______________ – _____________

_______________ – ______________

9. Pesem ima 52 verzov. Koliko ima kitic? ___________

10. Glede na vsebino pesmi, meniš da je pesem:

a) ljubezenska c) razpoloženjska

b) žalostinka     č) vojaška

11. Med katero književno zvrst sodi pesem?

a)proza           b) dramatika           c) poezija

Pesniki v pesmih uporabljajo pesniška oziroma slogovna sredstva. Najprej si oglejmo in prepišimo teorijo, nato pa bomo ta pesniška sredstva poiskali v pesmi in jih izpisali v zvezek.

Iz pesmi izpiši primer za:

– ponavljanje:

– poosebitev:

– okrasni pridevek:

– primero:

– govorniško vprašanje:

POUSTVARJANJE
Izberi eno izmed spodnjih možnosti:

1. Zapiši pesem na novo, tako da namesto glavne nastopajoče osebe (jeseni) upodobiš letni čas – zimo.

2. Pretvori pesem v pripoved o jeseni.

3. Tetka s cajno se je izgubila. Tvoja naloga je, da izdelaš oglas oziroma plakat o pogrešani osebi (oziroma jeseni) in jo opišeš, da jo bodo ljudje takoj prepoznali. Tvoj oglas naj se prične tako: IŠČE SE … Pogrešano “osebo” lahko na plakat tudi narišeš.

4. Napiši drugačno pesem o jeseni. Ta jesen naj bo takšna, da nikoli ne odide iz dežele. Kaj to pomeni za naravo in življenje ljudi?

5. Jesen je zelo muhasta, vedno na poti in nepridvidljiva. V svojem nemirnem “življenju” gotovo doživlja nove in nove zgodbe. Pokukaj v njen dnevniški zapis (lahko enega ali pa več dni) in nam ga predstavi.

Dostopnost