Select Page

Maša Ogrizek, Lisičja luna (Cankarjevo tekmovanje 2023/2024)

  • Opredeli dogajalni čas in prostor. Izpiši podatke, ki ti povedo, kdaj in kje se zgodba dogaja.
  • Kdo je poglavarka v Zimzelenem gozdu? Predstavi jo. Kakšna je njena vloga? Kakšno vlogo ima v odnosu do otrok-živali?
  • Izpiši nekaj poglavarkinih modrih misli in jih pojasni s svojimi besedami oz. s pomočjo primerov iz vsakdanjega življenja.
  • Kdo so poglavarkini pomočniki? Kakšne sposobnosti imajo? Kako so njihova imena povezana z nadnaravnimi močmi, ki jih imajo? Napiši, kako si jih predstavljaš.
  • Opiši čudežni gozd – kakšen je, kaj se v njem dogaja, kaj ga obkroža. Kakšen učinek ima gozd na otroke? Kakšna je sicer vloga narave v zgodbi?
  • Kaj ti je bilo v čudežnem gozdu najbolj všeč?
  • Katere so osrednje osebe zgodbe? Predstavi jih, kot jih spoznamo v knjigi, zakaj in kako so se znašli v Zimzelenem gozdu, kako se tam počutijo, kako doživljajo spreminjanje. Za vsako osebo zapiši zanimivo misel.
  • Kateri od otrok je glavna književna oseba? Predstavi to književno osebo.
  • Kateri od otrok ti je najbolj podoben? Kako? Poišči podobnosti in razlike in predstavi njeno/njegovo zgodbo.
  • Razloži, kako se povezujeta značaj oz. življenjska zgodba otroka in živali, v katero se spreminja.
  • V knjigi poišči odlomke, ob branju katerih si spoznal/a, da imajo dogodki v čudežnem gozdu vzporednice v vsakdanjem življenju. Pojasni in podaj primere iz besedila.
  • Kakšno vlogo ima v čarobnem gozdu prijateljstvo? Kako otroci-živali reagirajo na prijaznost, iskrenost in izdajo? Pojasni s primeri.
  • Predstavi odnose med književnimi osebami, npr. Arturjem in Benjaminom, Medejo in Zojo, Medejo in Benjaminom, Zojo in Arturjem, Medejo in Arturjem …
  • Zoja otroke sprašuje, ali imajo občutek, da je vse vnaprej določeno in da je nekdo napisal knjigo njihovega življenja. Kaj so ob tem povedali otroci? Kako bi ti odgovoril/a na to misel?
  • Otroci so pripravljali pobeg iz Zimzelenega gozda. Kako so potekale priprave? Jim je pobeg uspel? Pojasni, kaj se je zgodilo in kaj so otroci pridobili ob tej izkušnji.
  • Kakšno je bilo Sofijino spoznanje po pogovoru z ognjenim metuljem? Kako lahko njene misli povežeš s svojim življenjem? Podaj primer.
  • Predstavi Medejino vlogo v Zimzelenem gozdu. Svoj zapis podpri s primeri iz Deklico-medvedko označi in razmišljaj o njenem spreminjanju v žival. Kaj zaznamuje njeno preobrazbo? Kako se je počutila kot deklica? Kaj ji preobrazba omogoča?
  • Medeja si na koncu ne želi oditi iz čarobnega Pojasni njeno odločitev.
  • Kako sta povezani usodi Rogate in Zoje? Kakšen nauk da rogata starka Zoji in kaj si Zoja ob njunem pogovoru močno zaželi?
  • Zoja ima pred padcem z drevesa občutek, da nikamor ne sodi in da nikomur ne Pojasni, zakaj jo preplavljajo takšna čustva. Razmisli, ali se njeni občutki do konca zgodbe spremenijo. Razloži, zakaj in kako.
  • Opiši, kakšna so bila prva srečanja otrok z varuhi oz. čuvaji gozda. Kako so se otroci počutili ob stikih z njimi? Kako varuhi ohranjajo stik z otroki? Kakšne občutke ta bitja vzbujajo v tebi?
  • V prvem odstavku tretjega poglavja si Zoja zastavlja veliko vprašanj. Izpiši jih in skušaj nanje odgovoriti.
  • Kakšno vlogo ima v knjigi luna? Poišči dele besedila, kjer se otroci pogovarjajo o njej. Kako luna sicer vpliva na ljudi? Kako vpliva nate? Ali imamo ljudje v sodobnem času enak odnos do naravnih pojavov kot ljudje v preteklosti? Pojasni svoj odgovor in ga poveži z besedilom.
  • Zoja rogatemu ptiču zastavi vprašanje, povezano z njegovim Kakšen odgovor ji ponudi ptič? Pojasni, kako razumeš njun pogovor. Si je Zoja želela vrniti v preteklost? Razloži, zakaj. Si si ti kdaj želela, da bi se vrnila v preteklost? Pripoveduj o razlogih za takšno željo.
  • Predstavi Zojin odnos z očetom. Kakšna je vloga njunega srečanja v zadnjem delu knjige?
  • Primerjaj realistične in fantastične prvine v Razloži, kako se prepletajo.
  • O čem govori prebrana knjiga? Ti je ta tema blizu? Zakaj?
  • Pojasni misli, ki si jih izpisal/a ob branju knjige? Pojasni, zakaj so te misli nagovorile?
  • Kasno je tvoje mnenje glede misli, da je treba „živeti svobodno“? Zapiši ga.
  • Razmišljajmo o misli „Sem delček vesolja, hkrati pa celo vesolje utripa v meni.“ Kdo sem jaz v tem svetu? Kasno vlogo imam, ko pa sem le pikica v neskončnosti našega vesolja? Kaj me čaka? Kam grem? Kaj bom ustvaril/a?
  • V medsvetu veljajo 3 temeljna pravila:
  • – Ko se zbudite, igrajte vsak na svojo piščal in čim manj govorite. Včasih je bolj kot pomen besed pomemben njihov zven.
  • – Vse glavne obroke pripravljamo Hrane je dovolj, le pravično jo moramo razdeliti.
  • – Po večernem zboru ne smete več zapuščati hišk. Vsak od nas potrebuje tudi samoto in počitek.

    Kako razumeš ta pravila, zakaj so pomembna?

    • Napiši razmišljanje o tem, zakaj vsi otroci-živali brez pomisleka pristanejo na skupni tatu, ki je v obliki kroga? Kakšen pomen bi lahko pripisal temu simbolu?
    • Predstavi, kako je označena meja med realnim in fantastičnim svetom?
    • Književni prostori so povezani z vzdušjem – s tesnobo, hrepenenjem, varnostjo … Kakšen simbol je jasa sredi gozda, na kateri stojijo hiške?
    • Besedilo sodi med fantastične pripovedi. Kaj je zanje značilno?
    • Zakaj je avtorica naslovila celotno knjigo Lisičja luna? Poveži naslov knjige z njeno vsebino.
    • Kaj pomeni naslov Lisičja luna? Kako so poimenovane lunine mene? Zakaj so lunine mene pomembne in označujejo dogajalni čas v fantastičnem svetu? Ali sta čas v fantastičnem in v realnem svetu enaka

     

    • Predstavi knjigo Lisičja luna. Podatke o njej poišči na spletu in v (šolski) knjižnici.
    • Spoznajmo avtorico Mašo Ogrizek in izdelajmo njeno predstavitev.
    • Spoznajmo ilustratorko Tino Dobrajc in izdelajmo predstavitev.
    • Jezik je zelo bogat. Izpiši nekaj primerov za stilna sredstva (poosebitev, primera, metafora, okrasni pridevek, stalna števila, pretiravanje …).
    • Razdelimo se v skupine. Prva skupina predstavi dečka Benjamina (lutka, besedno …) in razmišlja, zakaj je v zimzelenem gozdu ter katero žival predstavlja in zakaj. Druga skupina na podoben način predstavi Arturja, tretja Zojo, četrta Sofijo in peta Medejo. 

    Sledi voden pogovor o tem, kam so prišli otroci, zakaj so tam, kaj pomeni zimzelena barva gozda, kakšen simbol najdemo v krogu in kje vse se pojavi. Učenci naj razmišljajo, kaj lahko fantastični svet »nauči« realnega oziroma vsakdo naj poskuša v fantastičnih delih najti povezavo oziroma sporočilo »realnemu« življenju. Prav tako naj lastnosti otrok povežejo z živalmi (npr. plašnost – zajec).

    Navodila za razlagalni spis

    1. V zaokroženem besedilu predstavi Arturja, njegov način razmišljanja, njegov odnos do ostalih otrok-živali, ter zapiši, zakaj se je Artur sploh znašel v gozdu, kdo ga je pripeljal tja. Pojasni, v katerem delu zgodbe se najbolj pokaže njegov značaj.

    2. V zgodbi Lisičja luna se prepletata dva svetova. V zaokroženem besedilu predstavi ta dva svetova in pri tem upoštevaj tudi svojo domišljijsko predstavo. Napiši, zakaj si otroci kljub vsemu želijo domov in česa jih je v »drugem« svetu najbolj strah.

    3. Pojasni, ali je zgodba pravljica ali fantazijska pripoved. Ali si bral_a kakšno podobno zgodbo? Predstavi jo in jo primerjaj z Lisičjo luno.

    4. Zgodba se konča tako, da se otroci znajdejo pred Zojino hišo in se napotijo proti njej. Napiši nadaljevanje te zgodbe.

    5. Predstavljaj si, da si tudi ti eden od članov druščine otrok-živali. Kdo si (katera žival) in kakšno je tvoje mesto med književnimi osebami v knjigi? Pri tem napiši, kako in zakaj si v tem medsvetu, katera žival te je rešila, kako se znajdeš. Kaj ti je v medsvetu všeč, koga pogrešaš, si tudi ti želiš vrniti se v ta svet ali si želiš postati žival? … Napiši novo poglavje knjige in ga pripoveduj kot otrok-žival, ki si si jo izbral.

    6. Napiši svoje razmišljanje o naslovu 11. poglavja Nežno srce in ostri zobje. Kdo izreče te besede in komu, v kateri situaciji? Kakšni vlogi imata ti dve književni osebi? Kaj delata v medsvetu? Kako so še ostale književne osebe povezane med seboj?

    7. Zoja je na prostrani gozdni jasi, obsijani z mesečino, zagledala niz lesenih hišk, razvrščenih v krog. Na sredini med njimi je stal visok lesen steber, ob njem pa je po turško sedela starka dolgih sivih las, na vrhu katerih ji je kot krona počivala drobna lobanja z »Dobrodošla,« je mirno dejala in pomignila pomočniku, naj gostjo pospremi do ene od hišk. (Maša Ogrizek, Lisičja luna, 2021, str. 8.).

    8. Prebral/a si knjigo z naslovom Lisičja luna. Deklica Zoja spleza na hrast in zaradi dvoje žarečih oči izgubi ravnotežje in omahne v globino … Začne se njeno potovanje in njena preobrazba. Pomisli, razmisli in zapiši – kaj ti pomeni, da je zagledala dvoje žarečih oči? Kje na svojem potovanju se je ustavila in v katero žival se je spreminjala. Kaj je za omenjeno žival značilno? Ali bi lahko na podlagi prebranega povezali njene lastnosti z omenjeno živaljo? Kaj ti pomeni krog, v katerega so bile hiške postavljene? Koga spozna v nenavadnem gozdu? Kdo izmed novih prijateljev se ti je najbolj vtisnil v spomin in zakaj? Kakšna je vloga lune? Veliko vlogo ima rogata čarovnica, kako jo dojemaš, kot dobro ali kot zlobno? Svoje razmišljanje zaključi s svojo razlago nenavadnega gozda in živali, ki otroke spremljajo na potovanju.

     9. Prebral/a si knjigo avtorice Maše Ogrizek Lisičja luna. Ilustracije je prispevala Tina Dobrajc. Še enkrat odpri knjigo in se osredotoči na ilustracije. Kakšno vrednost dajo prebranemu besedilu? Ali ti povedo kaj, česar nisi prebral_a ali le dopolnjujejo zgodbo pisateljice? Katera književna oseba se ti na ilustracijah zdi najbolj zanimiv? Opiši ga/jo in povzemi njegovo/njeno zgodbo. Zakaj se je znašel_la v tem čarobnem gozdu? Kako je zimzeleni gozd povezan z zgodbo? Kako je predstavljen? Kaj ti predstavlja? Zapiši zaokroženo pripoved in svoji zgodbi dodaj naslov.

    10. Razloži, kaj pomeni misel, da vsak od nas pripada plemenu.

     

     

    Dostopnost