Bogomir Magajna, Ananas
Dragi učenci!
Danes bomo pred branje še malce razmišljali …
Na kaj pomislite, ko slišite besedo lakota?
Kaj bi bili pripravljeni storiti, da ne bi bili lačni?
Kako so se v preteklosti spopadali z lakoto?
Kako so živeli otroci v večjih mestih? Mislite, da bolje kot vaški otroci?

Razmislimo še o prijateljstvu in rešimo kratko anketo.
Prijateljstvo je posebna, izredno občutljiva vez med ljudmi. Težko ga opredelimo z besedami, največkrat se odraža v dejanjih.
1. S prijateljem sta bila isto uro vprašana zgodovino. Prijatelj je dobil slabo oceno, ti pa dobro. Kaj bi mu rekel po končani uri?
a) “Čaka te piflanje, dragi moj.”
b) “Saj sem ti prišepetaval, pa me nisi slišal.”
c) “Popoldan imam čas. Lahko bi skupaj ponovila zgodovino.”
2. S prijateljem gresta skupaj iz šole. V žepu imaš denar za sladoled, samo za enega. Kaj boš storil?
a) Kupil boš sladoled.
b) Kupil boš dva žvečilna gumija.
c) Nič ne boš kupil.
V berilu poiščimo realistično pripoved Bogomirja Magajne Ananas in jo preberimo.

Poveži manj znane besede iz besedila z njihovimi razlagami:
visok gospod ___ A včasih italijanska denarna enota
kanal ___ B nabirek, niz plodov na vrvici
rešta ___ C prodajalka na tržnici
lira ___ Č premožen
branjevka ___ D drobna žival
stenica ___ E prijatelj, kolega
tovariš ___ F prekop, preliv
poželenje ___ G velika želja po čem
Poišči sopomenko za oranžo.
Odgovorimo na vprašanja
a) Kje se dogaja ta pripoved? V katerem mestu? Kateri predel mesta je opisan?
b) V kakšni družini je zrasel Marijo Morel? Je poznal očeta? Kakšna pa je bila mati?
c) Kateremu družbenemu sloju so pripadali Marijo Morel in njegovi prijatelji?
- meščani,
- delavski razred,
- aristokrati,
- kmetje.
č) Ananas, ki ga je zamorec podaril Mariju, je bil neverjetno slasten. Ali ga je fant pojedel sam? Zakaj?
d) Zakaj so fantje sklenili, da bodo en sadež izmaknili branjevki na trgu? Se ti zdi to pametno?
Ali misliš, da so tudi ti fantje krajo doživljali na tak način kot ti danes?
e) Kdo je predlagal tatvino? Kdo je bil proti njej?
f) Kakšne so bile posledice? So fantje pred tatvino razmišljali o posledicah? Zakaj?
g) Kateri izmed fantov je posledice sprejel, prevzel nase? Zakaj?
h) Kako je rešeni fant prijatelju pokazal svojo hvaležnost? Iz besedila izpiši poved, ki to dokazuje.
i) V prvem odstavku poišči poved, v kateri izvemo, kakšen je bil zunanji videz dečkov.
j) V zvezi s temnopoltimi ljudmi poznamo veliko predsodkov. Ali držijo tudi za zamorca iz Afrike?
Izpiši besede in besedne zveze, ki govorijo o zamorčevem obnašanju in sklepaj o njegovem značaju.
k) Otroci so se zasanjali o tem, kako bi bilo živeti na drugi celini. Kako so si jo “naslikali”?
Ali tudi ti misliš, da je drugje vsem lepše in boljše? Utemelji.
l) Kaj fantom pomeni prijateljstvo? Katero je bilo njihovo prijateljsko pravilo?
m) Ena od otrokovih pravic se glasi: ” Otroci imajo pravico do varnosti in do zaščite pred poškodbami in zanemarjanjem.”
Katera ravnanja dokazujejo, da so jim bile pravice kršene?

Poustvarjanje
Razmišljanje o prijateljstvu
V besedilu Ananas je ta tema v ospredju. Kako pa se kaže prijateljstvo med tabo in tvojimi prijatelji? Si med sabo tudi kaj delite? Kaj vas združuje?
Napiši spis z naslovom Prijateljstvo, ki ga zapišeš kot realistično pripoved. Opiši EN dogodek, ki si ga doživel skupaj s svojim prijateljem in ti bo za vedno ostal v spominu.
V spisu svojega najboljšega prijatelja tudi primerno OZNAČI – zapiši njegove karakterne lastnosti.
Ne pozabi na uvod, jedro in zaključek. 😉
Spis naj bo dolg približno eno stran v tvojem zvezku. Ovrednotil ti ga bo tvoj sošolec, sošolka.
Želim ti veliko ustvarjalnosti! 🤩
Viri slik:
– https://www.meisterdrucke.uk/fine-art-prints/Unbekannt/709119/Trieste-Harbour.html, 21. 11. 2024.
– https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/oct/27/victorians-felt-sympathy-hungry-children-government-gaskell-hardy-poverty, 21. 11. 2024.
– https://www.inc.com/rohini-venkatraman/why-zappos-tony-hsieh-wants-everyone-to-be-friends.html, 21. 11. 2024.