Lojze Krakar, Jesenska
Dragi učenci!
Če bi bila jesen oseba, kako bi izgledala? Kako bi bila oblečena? Kdaj bi prišla k nam na obisk? Bi nam kaj prinesla? Bi se je razveselili? Preberimo si pesem Lojzeta Krakarja, da dobimo še kakšno idejo o Jeseni.
Lojze Krakar, Jesenska
Šla je, šla je botra s cajno
čez goro,
šla je in prišla na gmajno
za vasjo,
tjakaj, kjer že dolge čase
stara, trhla češnja rase.
Tu se je utaborila
s svojo kramo vred,
skledčk po travi naložila
kakor palčki za obed.
V njih si barve je zmešala,
v roko čopič vzela,
k deblu lestev prislonila,
češnji v veje se povzpela
in začela
vsa vesela
slikati po nji!
Le poglejte čez kak teden,
kaj vse zna!
Tu bo rdeče, tam rumeno
kakor od zlata,
spet drugje sivo in črno,
modro, višnjevo, srebrno,
pozlačeno, posrebreno,
čarovnija čarovnij,
ki jo tale botra stara
s svojim čudnim čiračara
zmeraj znova naredi.
A drugače ta jesen je
star čudak in potepuh,
kakor vsak umetnik polna
svojih muh.
Pravzaprav povsod doma je,
vendar nima doma.
Drugim na široko daje
dokler je in kjer kaj je,
sama pa po svetu roma
v mrzlem plašču iz megle.
Takšna gre ta botra stara,
vsako leto mimo,
ko se leto že počasi
stara v zimo.
Kdo ve, kam potem odide –
mi vemo samo,
da ni leta, ko ne pride
nezamudno čez goro.
Pride s culo in obstane,
se razgleda, čopič vzame
in potem vsevprek poslika
v čudnih barvah in oblikah
– muhasto, kot ji pač kane –
tisto češnjo za vasjo.

Odgovori na vprašanja.
1. O čem pripoveduje pesem?
2. S katero besedo pesnik poimenuje jesen v prvem verzu?
3. V četrti kitici je Jesen poimenovana še s tremi samostalniki. Izpiši jih.
4. Kateri umetniški poklic opravlja botra Jesen v pesmi?
5. V pesmi je prikazano, kako botra Jesen poslika
a) vaške sadovnjake c) gmajno za vasjo
b) celo deželo č) staro češnjo za vasjo
6. Napiši nekaj pridevnikov, s katerimi boš opisal jesen.
7. Kaj pomenijo besede:
cajna _____________ gmajna __________________
8. Izpiši besede, ki se rimajo:
_______________ – _____________
_______________ – _____________
_______________ – ______________
9. Pesem ima 52 verzov. Koliko ima kitic? ___________
10. Glede na vsebino pesmi, meniš da je pesem:
a) ljubezenska c) razpoloženjska
b) žalostinka č) vojaška
11. Med katero književno zvrst sodi pesem?
a)proza b) dramatika c) poezija
Pesniki v pesmih uporabljajo pesniška oziroma slogovna sredstva. Najprej si oglejmo in prepišimo teorijo, nato pa bomo ta pesniška sredstva poiskali v pesmi in jih izpisali v zvezek.


Iz pesmi izpiši primer za:
– ponavljanje:
– poosebitev:
– okrasni pridevek:
– primero:
– govorniško vprašanje:
POUSTVARJANJE
Izberi eno izmed spodnjih možnosti:
1. Zapiši pesem na novo, tako da namesto glavne nastopajoče osebe (jeseni) upodobiš letni čas – zimo.
2. Pretvori pesem v pripoved o jeseni.
3. Tetka s cajno se je izgubila. Tvoja naloga je, da izdelaš oglas oziroma plakat o pogrešani osebi (oziroma jeseni) in jo opišeš, da jo bodo ljudje takoj prepoznali. Tvoj oglas naj se prične tako: IŠČE SE … Pogrešano “osebo” lahko na plakat tudi narišeš.
4. Napiši drugačno pesem o jeseni. Ta jesen naj bo takšna, da nikoli ne odide iz dežele. Kaj to pomeni za naravo in življenje ljudi?
5. Jesen je zelo muhasta, vedno na poti in nepridvidljiva. V svojem nemirnem “življenju” gotovo doživlja nove in nove zgodbe. Pokukaj v njen dnevniški zapis (lahko enega ali pa več dni) in nam ga predstavi.
Vir slike: https://depositphotos.com/photo/magic-autumn-forest-90525492.html, pridobljeno 13. 10. 2023