Niko Grafenauer, Življenje
Spoznali bomo pesem Nika Grafenauerja z naslovom Življenje. Berilo za 8. razred Dober dan, življenje odprimo na strani 130, 131.
Za začetek v berilu preberimo razdelek Kaj vem o pesniku, nato pa se lotimo pesmi.
Razlagi pesmi lahko prisluhnite tudi s klikom na gumba na desni strani.
Vprašanja za ponavljanje in utrjevanje znanja
1. Kam spada besedilo? Zapiši pravilni odgovor: V prozo. / V dramatiko. / V pesništvo.
2. Kako bi razložil/razložila verza, da Življenje ne more živeti tako, da stoji?
3. Kaj pomeni stalna besedna zveza: življenje na nitki visi?
4. Kako se včasih drži življenje? Pomagaj si s 3. kitico in oblikuj odgovor s svojimi besedami.
5. O čem avtor razmišlja v 4. kitici?
6. Razloži 1. in 2. verz v 5. kitici.
7. V 4. verzu 5. kitice poišči metaforo za življenje in jo razloži.
8. V pesmi je avtor življenju dodelil človeške lastnosti. Imenuj pesniško sredstvo, ki ga je pesnik uporabil in izpiši 4 primere.
9. V 1. kitici je primera/komparacija. Kaj je primerjano s čim? Katera skupna lastnost omogoča to primerjavo?
10. Iz 3. kitice izpiši nasprotje/antitezo.
11. V pesmi poišči 3 primere okrasnih pridevkov in jih izpiši.
12. V 1. kitici je opaziti ujemanje soglasnikov pri zaporednih besedah. Izpiši besedi pri katerih opaziš ta pojav in ga poimenuj.
13. V pesmi poišči še soglasniški stik/asonanco.
14. Določi temo pesmi.
15. Pesnik je svoje razmišljanje o življenju ubesedil v pesmi. Za kakšno vrsto pesmi gre?
16. Opiši zunanjo zgradbo pesmi.
Število kitic: ______.
Število verzov v kiticah: ______.
Kitico glede na število verzov imenujemo: ________.
Zapiši zaporedje rim v 1. kitici: __________.
Rima je: ______.
Glede na obliko je verz: ______.
17. Poišči motive v pesmi.
18. Pesem preoblikuj v prozno besedilo (uporabi največ 10 povedi).
Zapis v zvezek
1. Zunanja zgradba/oblika pesmi: 4 kvartine (4 štirivrstičnice)
2. TEMA odgovori na vprašanje, o čem govori besedilo. Je najbolj tehtna za sporočilo. Tema pesmi Življenje je BIVANJSKA, govori o življenju.
3. Stalne besedne zveze (frazemi):
-
kot pesek med prsti polzi (neopazno mineva)
-
dan na dan (vsak dan)
-
na nitki visi (je ogroženo)
4. RIMA v pesmi je PRESTOPNA: a b a b
5. POOSEBITEV (ali personifikacija) je pesniško sredstvo, s katerim pesnik živalim, stvarem in pojmom pripiše človeške lastnosti, jih poosebi. V pesmi Življenje je poosebljeno življenje:
Življenje tako živi, življenje ne more živeti, življenje se včasih drži veselo na smeh …
6. PRIMERA (ali komparacija) je pesniško sredstvo, kjer pesnik primerja dva pojma, stvari … na podlagi neke skupne lastnosti:
Življenje /…/ Kot pesek med prsti polzi.
7. NASPROTJE najdemo v 3. kitici: smeh/solze.
8. Zamenjan besedni red ali inverzija: Kot pesek med prsti polzi.
9. ALITERACIJA je ponavljanje istih soglasnikov: Kot pesek med prsti polzi.
Za učence, ki želijo več …
Kako bi se bral spis, ki bi bil v celoti napisan na eno in isto črko? Prisluhnite in oglejte si ga na TEJ povezavi.
Vira slik:
– https://www.micka.si/niko-grafenauer/, 24 5. 2024.
– https://www.bolha.com/otroska-literatura/skrivnosti-niko-grafenauer-oglas-4686315, 24 5. 2024.
Vir e-gradiva:
– https://www.sutori.com/en/story/niko-grafenauer-skrivnosti–XmYHe4WjYDXNaAjdXSPiWXtw, 24. 5. 2024.